Mijn broer wist wel iemand die motorrijles gaf.

Tijdens een avond borrelen namen we beiden het besluit om motorrijles te nemen. Hij startte als eerste en was meteen enthousiast over de lessen. Nog geen 2 weken daarna, tijdens een druilerig regenbuitje op een parkeerplaats bij de haven kon ik een start maken met lessen. Fred heeft de beschikking over een 2-tal nieuwe motoren en daarnaast nog een variatie aan kleding, helmen e.d. Meer dan 30 jaar geleden was ik als 18-jarige al eens begonnen met motorrijles. Tijdens die lessen was ik meestal in 10 minuten de instructeur kwijt. Bij het afrijden, tijdens een enorme hoosbui, was ik de examinator al na twee straten kwijt en ben ik op mijn motor naar huis gereden en direct gestopt.
Met de oortjes in en nu een 30-tal jaren verder valt het niet mee om Fred kwijt te raken. Fred geeft niet alleen motorrijles maar geeft vooral veilig motorrijles.

Als je gewend bent om 40.000 kilometer per jaar in een auto te zitten sta je er nooit bij stil wat het betekent om op een motor deelnemer te zijn aan het verkeer. Goede instructies d.m.v. een prima instructeur, de bijbehorende boeken en CD-rom geven je inzicht in het feit dat motorrijden anders is dan autorijden. Door je kwetsbaarheid moet je uitermate goed opletten. De weg ziet er anders uit, de wind voel je om je lijf en je hebt veel meer het gevoel van “rijden” dan in een auto.

Het theorie examen was een makkie maar niet voor iedereen. Meer dan de helft van de aanwezige deelnemers zakte. Na dit examen door naar het examen van de bijzondere verrichtingen. Met Fred als instructeur geen enkel probleem. Hij gaat net zolang door tot je het geheel aan verrichtingen onder de knie hebt. Gevoel voor de motor, lef hebben om te draaien en niet bang zijn om te vallen. Als alles goed gegaan is dan nog maar een 10-tal keer extra waarbij Fred met regelmaat de oefeningen meedoet.

Ook dat examen was snel gehaald. De route naar het afrijden kon beginnen. Van het Gooi dacht ik alle weggetjes wel gezien te hebben. Rij je op de motor met Fred dan ontdek je plotseling dat je de helft niet hebt gezien. Alle examenroutes worden nauwgezet doorgenomen en meer dan eens gereden. En Fred maar praten in het oortje……..pas op voor stenen op de weg, zand, olie, blaadjes etc. maar let ook op al het moois langs de weg. Zorg voor een ruimtekussen…positioneer je goed bij het afslaan etc etc. Steevast bij een controle van de apparatuur deed ik alsof ik niets hoorde.

Ook het examen verliep moeiteloos. In een keer alles doorlopen geeft wel aan dat je een goede instructeur gehad moet hebben die niet alleen blijft hameren op alle onderdelen die van belang zijn voor goed motorrijden maar vooral….veilig motorrijden.

Nu 2 weken na mijn examen heb ik de eerste 2000 kilometers achter de rug. Af en toe kom ik Fred tegen op de motor als ik een rit ga maken. Rondje Ijsselmeer (340 kilometer) Linge en Lek route, even de dijken langs, de polder in. Kortom genieten.
Mijn eerste lekke band heb ik inmiddels al gehad en van alles op het scherm van mijn helm. Ga maar eens lekker tegen de avond rijden door de polder over de dijk. Je helm ziet meteen groen van de muggen. Dat enorme gevoel van vrijheid, de wind die langs je heen gaat en natuurlijk ook rijden als het hoost om ervaring op te doen. En tijdens het rijden denk ik altijd aan Fred….. kijk wat er op de weg ligt, maakt een ruimtekussen om je heen, rustig rijden als het regent, uitkijken in de bochten en vooral…….vergeet niet te kijken naar al het moois (incl. de leuke vrouwen) langs de kant van de weg.

Iwan