2 jaar geleden ben ik bij een andere rijschool begonnen aan m´n motorrijbewijs wat ik door omstandigheden niet heb afgemaakt. Een paar maanden geleden besloot ik het weer op te pakken en had via via gehoord over rijschool Ferdinand. Ik had een afspraak gemaakt en het klikte eigenlijk meteen tussen Fred en mij. In tegenstelling tot de vorige rijschool bood Fred een goede prijs, mooie motoren voorzien van luxe zoals handvat verwarming, ABS en een navigatiesysteem(wat handig kan zijn als je denkt dat je 80 km p u mag en het apparaat vervolgens aangeeft dat er verderop een flitspaal staat max. 50 km p u) en ook erg belangrijk! goede beschermende kleding incl. helm schoeisel etc. Zijn manier van lesgeven sprak mij ook erg aan. Geen gedoe met losse uurtjes, nee gewoon een hele ochtend, middag of avond, wat veel effectiever is.

M´n proefles was volgens mij op een zondagavond op het parkeerterrein in Huizen en Fred was zo enthousiast dat ie besloot er een paar uur aan vast te plakken. Na de les vroeg hij mij wat ik ervan vond om de donderdag daarop examen te gaan doen voor AVB. Ik kon niet op zo´n korte termijn vrij krijgen en moest me ook nog even geestelijk voorbereiden. Ik heb namelijk ONTZETTEND VEEL last van examenvrees, maar Fred was ervan overtuigd dat ik dit in 1 keer zou halen en beloofde me z´n jas op te eten (of wat voor´n kledingstuk dan ook) als ik zou zakken. We hebben toen een nieuwe datum gepland en omdat ik nog niet overtuigd was van m´n eigen kunnen (Fred was wel overtuigd) heeft Fred nog wat extra tijd voor mij opgeofferd. Nogmaals bedankt daarvoor.

Na 1 week examenvreespillen slikken en veel bananen eten (bananen eten werkt super voor een examen) brak de dag van het AVB examen aan. Ik was zo verschrikkelijk zenuwachtig, dat het fijn was dat Fred zo chill was want dat maakte mij ook iets rustiger. Met 1 klein foutje was ik geslaagd en ik vraag me af tot de dag van vandaag wie er blijer was, Fred of ik........wat een enthousiasme!

Een paar weekjes later gingen we verder met de verkeersdeelneming. Voor de les een stukje theorie en dan een hele middag kruispunten pakken. In het begin gaat dat vrij stuntelig maar na een paar uurtjes is dat appeltje eitje. Na de snelwegles en verschillende examenroutes hebben we ook super leuke routes gereden. Naar Spakenburg en weer terug, af en toe even stoppen om te eten, te roken, te drinken, te kletsen, te plassen kortom heel gezellig.

Fred is erg professioneel, dat bleek ook weer toen we tegen de avond op de snelweg reden en Fred een lekke band kreeg. Hij wist ons op een veilige manier naar de vluchtstrook te loodsen en wilde dit moment goed benutten door te laten zien hoe je een band moest plakken. Helaas was hoe hij dat noemde `de rommel´ uitgedroogd dus moesten we toch even wachten op de reddende engel van de ANWB. Tijdens het wachten heeft Fred alles verteld over BRAVO-A. Al snel kwam de ANWB Fred´s band plakken en hij besloot de les gewoon voort te zetten wat ik heel erg kan waarderen.

Na ruim voldoende lessen en uitleg brak 18 december aan, de dag van het AVD examen. Voordat ik naar Fred ging besloot ik toch nog maar wat examenvreespillen in te nemen, maar door alle zenuwen vergeten een banaan te eten. Gelukkig had Fred die en na de laatste uitleg op naar het CBR. Goeie rit gereden en ben geslaagd! Weer op weg naar huis weet ik niet wat Fred allemaal heeft lopen schreeuwen in m´n oortje, maar ik kan je vertellen, hij was erg blij! Weer terug gekomen bij z´n huis vond Fred het fijn dat ik was geslaagd, maar vond het ergens ook wel jammer dat ie me moest missen. Toen begreep ik dat nog niet zo, maar nu een paar dagen verder weet ik precies wat hij bedoelt. De gezellige lessen zijn voorbij en je gaat het nu alleen verder doen.

Ik heb nog geen motor, maar zodra die er is kom ik hem showen. Ook wil ik zeker een keer mee met een tour en desnoods huur ik dan een motor. Fred, bedankt voor alles.

Groetjes Eva