Hoi Fred,

Als ik een motor zag rijden zei ik tegen mijn vriendin dat ik ook mijn motorrijbewijs wilde halen. Tot op een dag mijn vriendin het zat was en zei: “Ik heb op het Internet zitten kijken en Ferdinand heeft een heel hoog slagingspercentage en je kunt je online opgeven voor een proefles en voor lessen", zo gezegd, zo gedaan.

Na een tijdje kreeg ik een berichtje voor een proefles. Het rijden op een motor is niet moeilijk. Het is een kwestie van koppelen, gas geven, schakelen en remmen, toch. Na de les gelijk een afspraak gemaakt om lessen te volgen en voor welke datum ik mijn rijbewijs nodig had. Ik kreeg een cd-rom en een theorieboek en de opdracht om het te leren.Theorie werd gelijk aangevraagd, maar eerst op vakantie. Daar kon ik mooi leren.

Theorie-examen werd met goed gevolg afgelegd, in een keer geslaagd. De eerste hobbel was overwonnen op naar de volgende. Ik kreeg wel de indruk dat het theorie-examen zwaar werd onderschat, aangezien meer als de helft van de kandidaten zakten. Goed leren en logisch nadenken neem je tijd ervoor.
Mijn volgende hobbel werd A.V.B. dit wordt tussen de lesroutes zeer intensief geoefend. Het was leuk en frustrerend tegelijk. Tijdens deze ritten heb je ook nog te maken met een Fred die in je oor staat te tetteren:
- kijken,
- ik kan niet zien dat je kijkt,
- beweeg dat hoofd nou eens,
- gooi dat hoofd nou eens om,
- hou afstand 21-22
- kruip niet op je voorligger
- richtingaanwijzer (dit geldt voor het niet of het onnodige gebruik ervan).
En dan heb je van die lastige koekblikken en containers op de weg rijden. De oefeningen van het A.V.B. ging wel naar wens alleen dat rottige denkbeeldige achtje, stelt niets voor gewoon een kwestie van doen . Examen maar even uitstellen om nog maar even te oefenen. Dag voor het examen oefenen en oefenen en ja hoor hij lukt. Dag van het examen nog even met z’n drieën oefenen op het terrein in Utrecht, ik mag als laatste examen doen (jippie). Het is een beetje gaan regenen. Inschrijven en gaan; Fred is volgens mij veel zenuwachtiger dan wij zijn! Op het moment dat de eerste moet komt het echt met bakken uit de lucht, daarna werd het wel minder. Ze zijn allebei geslaagd, nu mag ik.
Uitwijkoefening – goed
Precisiestop – goed
Noodstop - goed
Snelle slalom – goed
O,o de denkbeeldige acht (niet nadenken maar gewoon doen) …….. goed.
Even ontladen bij de langzame slalom - fout tweede keer – goed.
Lopend achteruit inparkeren –goed. Het is opgehouden met regen en ik ben geslaagd (deel twee zit in de binnenzak).

Nu nog de laatste A.V.D. Oeps! Dat is volgende week al ( geen paniek, moet lukken) nog een les een paar duizend keer het knooppunt Eemnes van alle bedenkbare kanten (ik denk dat ik hem inmiddels slapend kan nemen). De grote dag ’s morgens nog wat examenroutes rijden. Alles gaat goed. 10:45 examen. De examinator rijdt samen met Fred in een zeer niet opvallend koekblik achter je aan en af en toe hoor je een vriendelijke stem van Fred iets zeggen. Bij mij was dat richting Huizen, met een bocht naar het centrum, rondje om de kerk, richting de A27 borden Amsterdam volgen en bij Blaricum-Huizen eraf naar het CBR. Voor mijn gevoel ben ik vijf minuten weg geweest , maar het waren er echt dertig. Bij het CBR de motor neergezet, naar binnen en ……………geslaagd. Snel naar het gemeentehuis voor het rijbewijs in Huizen heb je daar een pasfoto, €31.00 en in iedergeval vijf werkdagen geduld. Een versnelde aanvraag kost het dubbele en duurt twee dagen.

Fred bedankt


P.s. de denkbeeldige acht deed ik elke keer voor jou fout, houdt de spanning er een beetje in.

Groetjes joris!