Hallo Fred,

Hierbij mijn ervaringen bij jou, op de CBF.

Zoals ik je wel eens verteld heb, wilde ik al heel lang mijn motorrijbewijs halen maar was het er tot dan toe nooit van gekomen. Op een gegeven moment de stoute schoenen aangetrokken en me gaan oriënteren op een goede rijschool. Na me eerst bij een rijschool in Eemnes te hebben georiënteerd (letterlijk bij mij om de hoek) ben ik toch verder gaan zoeken. Toen kwam ik op internet jouw mooie website tegen en ik moet zeggen, ik was eigenlijk direct ‘verkocht’ door dit mooie visitekaartje. De zeer uitgebreide en verzorgde site met jouw overtuigende verhaal daarop en ook de enthousiaste verhalen van je leerlingen deden mij besluiten om meteen met jou een afspraak te maken. En na enkele dagen zaten we al bij jou op zolder een lesplanning in elkaar te draaien!


Toen, op 15 december, de motor op. In het begin nogal wennen natuurlijk, die brommer was ook alweer zo lang geleden. Gelukkig kreeg ik na de 1e les ‘het concept motorrijden’ iets beter te pakken en mocht ik zelf naar de parkeerplaats bij de Kalkovens rijden om daar aan de oefeningen te beginnen.

De eerste dagdelen (gelukkig geen enkele uurtjes les maar meteen een paar uur achter elkaar – daar leer je pas echt van!) voornamelijk het ‘pionnenwerk’ moeten uitvoeren. Niet echt boeiend (zeker niet in die kou) maar ja, verplichte kost! Gelukkig namen we op de terugweg vaak een toeristische route, zodat ik ook nog een beetje het échte motorgevoel kreeg (het gevoel in mijn vingers werd in die tijd gelukkig veiliggesteld doordat Fred op ‘mijn’ motor handvatverwarming had laten monteren. Goeie actie Fred!).


Op maandagmorgen 7 januari had ik m’n eerste examen (AVB). Eerst ’s ochtends nog geoefend (en ook de dag daarvoor, op zondag nota bene, dus je ziet wel; Fred is écht een toegewijd docent!) en toen ging het erg goed; vrijwel alles foutloos. Vervolgens de snelweg op (dat is pas wennen, die wind met 120 km/uur!) naar Utrecht om examen te doen. Stikzenuwachtig en daardoor ging het niet echt vlekkeloos, maar gelukkig toch in één keer gehaald! Drie dagen later mijn theorie-examen. Al twee weken aan het studeren geweest en de laatste dagen alleen maar examens zitten oefenen. Ook hier, in Leusden, sloeg de examenstress toe, waardoor ik zelfs de laatste vraag (nr. 50) vergat in te vullen, maar ook dit examen in één keer gehaald!

In de weken daarna werden de lessen alleen maar leuker en interessanter. Toen begonnen we immers aan het echte werk. Met Fred als betrouwbare back-up mooie routes door Gooi en Eemland gereden.

Af en werd je wel eens kriegel van Fred die tot vervelens toe (gelukkig maar) in je oor tetterde (houdt afstand! eenentwintig, tweeëntwintig! linkerspiegel, linkerschouder, etc.) net zolang tot je het wél goed deed. En dat was niet voor niets; herhaling is blijkbaar toch de beste leermeester.

Nou, toen op 18 februari examen… Het ultieme (stress)moment – nu moet je laten zien dat je het écht kunt! Ook dan hoor je Fred in je oor, maar dan alleen om aan te geven waar je naartoe moet – de rest moet je zelf doen. We hadden mooi weer en het was gelukkig niet al te druk op de weg. Het examen ging op zich prima, ondanks dat ik dacht twee foutjes te hebben gemaakt. De examinator dacht daar gelukkig anders over (doch zag ergens anders weer een fout in, waarvan ik dacht dat het prima kon). En… geslaagd! Dus alles in één keer gehaald. En dat in twee maanden tijd. Dit had ik vooraf niet durven dromen…

Ik denk dat dit voornamelijk te danken is aan onze onvermoeibare, enthousiaste en kundig instructeur; Fred!

Hij is, naast bovengenoemde eigenschappen, ook nog eens flexibel (’s avonds rijden en zelfs op zondag, als dat zo uitkomt), zeer vriendelijk geprijsd, heeft fatsoenlijk materieel (een echte motor, niet zo’n opgevoerde brommer), hij heeft kleding, helm, handschoenen en laarzen om te gebruiken, enzovoort. En als dat je al niet overtuigt, dan zijn er nog de examenresultaten. Dan weet je genoeg, lijkt me.

Kortom, zeer aan te bevelen! Doen!


Fred, bedankt voor de fijne en leerzame tijd. Zoals je weet ben ik druk bezig om een motor te scoren. Als die er is kom ik zeker langs!

Enne, als je nog eens een tour organiseert ben ik er bij!

Groeten van ene Pjotr….