Geslaagd AVB examen van Ella

Als je man motorrijdt, komt op een gegeven moment vanzelf de vraag: wil jij niet zelf rijden? Als de vraag niet komt van je man, dan is het wel van gesprekspartners als je vertelt dat je achterop zit. Zelfs ons kleine neefje vroeg toen hij mocht helpen de motor wassen: waar is die van jou?

Dat heeft zich in mijn hoofd vastgezet als stof tot nadenken. Ik ben ooit voor het blok gezet om aan mijn autorijbewijs te beginnen, want van mij hoefde het niet zo nodig. Het heeft dan ook even geduurd voor ik het haalde, maar nu geniet ik ervan om auto te kunnen rijden. Ik dacht wellicht gaat dat ook op voor motorrijden?

Eerst ben ik vrijblijvend voor een proefles gegaan. Het is voor mij een wonder dat ik het gevaarte wat ik tussen mijn benen kreeg van zijn plek kreeg! De proefles heeft mij geleerd dat ik het kon, maar ik moest ervoor gáán zei motorrijinstructeur Fred. Je krijgt immers best wel eens iets lastigs tijdens de lessen en dan moet je niet te snel opgeven. Mijn man vroeg of het niet kriebels had opgeleverd. Nee, dus ik heb het anderhalf jaar lang bij die proefles gehouden.

We zijn in die tijd wel weggeweest met de motor. Een weekendje naar Luxemburg. Een week naar Duitsland. Ik achterop met een rugzak als enige bagage. Het is heerlijk nieuwe plekken ontdekken en in de natuur vertoeven. Maar hoe langer we weggingen, hoe onhandiger het was dat ik achterop ging. Je moet dan echt minimalistisch op vakantie. Mijn man zette me aan het denken door aan te geven dat we zoveel meer konden meenemen als ik ook motor reed.

Op een gegeven moment was het voor mij nu of nooit. Ik had dagen doordeweeks beschikbaar en ik wilde echt leren rijden. Ik was overtuigd van mijn keuze voor de motorrijschool Ferdinand vanwege de CBR examenuitslagen en de ontmoeting met Fred, die duidelijk zegt waar het op staat. Al komt het soms onaardig over. Het is wel iets wat realistisch overkomt en ik fijn vind om gewoon te horen.

Je begint met motorrijlessen voor het AVB examen, wat betekent dat je veel en vaak dezelfde oefeningen moet doen om te bewijzen dat je de motor onder controle hebt. Dat heeft bij mij wat meer lessen geduurd dan vooraf ingeschat, omdat ik totaal geen ervaring had met gas geven met de hand en schakelen tussendoor. Fred noemt het die: 'snertoefeningen', maar wisselt het af met een stukje over de gewone weg rijden. Dan blijkt gelijk waarom je die oefeningen wel moet kunnen en voor kunt gebruiken.

Verder moet je echt de boeken induiken om het theorieexamen te kunnen halen. Ik was gewaarschuwd er niet te licht over te denken en maar goed ook. Dat je al jaren autorijdt, wil niet zeggen dat je verkeerskennis up to date is. Eigenlijk is het voor iedereen wel goed de (nieuwe) regels weer eens door te nemen.

Met theorie en AVB (voertuigbeheersing) op zak zijn we echt examenroutes gaan rijden. Prachtige weggetjes met bochten, met 'lastige' verkeerssituaties en snelwegen als voorbereiding op het AVD examen. In het begin raakte ik nog in paniek in de bebouwde kom en zeker als Fred voor iets waarschuwde stond ik al op mijn rem. Maar oefening baart kunst.

De eerste keer examen voor verkeersdeelname haalde ik niet, vanwege kijken en anticiperen. Wellicht een goede waarschuwing voor de komende motorkilometers? Ik merk in elk geval dat ik door het motorrijden ook beter leer autorijden. Of zoals Fred aangeeft, die automobilisten moet je meer dingen afleren.

Al met al, door tussendoor gekomen vakanties en een herexamen, heeft het 6 maanden geduurd voor ik mijn rijbewijs kon afhalen. Maar dan kan ik er ook van gaan genieten. Ik zal Fred nog als beschermengel achter mij gaan missen. Ik sta nu voor de lastige keuze welke motor past bij mij?

Alias Ella